Dit artikel werd op 21/12/2023 geschreven naar aanleiding van de trajectcontroles en de geraamde opbrengsten in de volgende jaren.
Hoe kun je gemakkelijk een buitengewoon positieve indruk krijgen van een begroting? Dit valt gemakkelijk af te leiden uit de aanpassingen van het meerjarenplan 2020-2025 van de stad Zoutleeuw. In een begroting worden de verwachte inkomsten en uitgaven voor de komende periode ingeschat. De N-VA heeft een blik geworpen op de begroting van Zoutleeuw van de komende jaren, en Michel Boyen kon niet anders dan concluderen dat er wel erg optimistische cijfers in staan, althans wanneer je kijkt naar de inkomstenkant van de stad Zoutleeuw.
Wat opvalt, is dat men rekent op inkomsten uit gasboetes voor 2024 en de jaren daarna, met name de zogenaamde “Gas-5” boetes die betrekking hebben op de trajectcontroles. Deze boetes worden opgelegd voor kleinere verkeersovertredingen die worden vastgesteld door het bedrijf TAAS, dat verantwoordelijk is voor de trajectcontroles. Volgens onze eerste schepen zouden deze trajectcontroles in de loop van het eerste trimester van 2024 worden ingevoerd, maar er moeten nog enkele aanpassingen worden gedaan aan de verkeersborden en de administratieve verwerking van de controles.
Privé-firma TAAS krijgt een percentage van elke boete. Per (kleine) overtreding betaal je een boete van 53 euro, TAAS ontvangt 24 euro (exc btw),een gedeelte gaat naar de politiezone en de rest naar de stadskas. Grotere snelheidsovertredingen worden niet meegerekend, omdat die direct naar het parket gaan en de opbrengsten niet naar de stad gaan. Laten we zeggen dat er per kleine boete 15 euro overblijft voor de stadskas.
Om u een realistisch beeld te geven, in de eerste 6 maanden van 2022 werden er ongeveer 2 miljoen kleine snelheidsovertredingen uitgedeeld in gans Vlaanderen, een derde meer dan in dezelfde periode in 2021 en een vervijfvoudiging tov 5 jaar geleden. Dit betekent dat er 11000 van dergelijke boetes per dag werden uitgedeeld in gans Vlaanderen in de eerste helft van 2022.
In de praktijk betekent die 15 euro niet dat er uiteindelijk 15 euro opbrengst is. Want bij de niet (tijdig) betaalde boetes neemt men noodzakelijke stappen om tot inning over te gaan, dat kan gaan van aangetekend schrijven tot deurwaarder. Ook daar is een kost aan verbonden, en een gesprek met een mandataris uit een gemeente die ervaring heeft met trajectcontroles, leert dat men in de praktijk 7.50 euro per boete overhoudt voor de stadskas…
In het meerjarenplan worden inkomsten van de stad Zoutleeuw uit de trajectcontroles bruto geraamd op 8.586.000 euro in 2024. Als we dat aantal verdelen over 365 dagen (onder de aanname dat de controles op 1 januari 2024 van start gaan, wat niet is gebeurd), komen we uit op ongeveer 444 kleine verkeersovertredingen per dag in Zoutleeuw.
Dit is op zijn zachtst gezegd een optimistische berekening ten gunste van de stad Zoutleeuw. Maar als de cijfers toch juist zijn, en we het vanuit het perspectief van de burger bekijken, betekent dit dat elke burger talloze verkeersovertredingen zou begaan. Of rekent de stad erop dat het massale doorgaande verkeer in Zoutleeuw steevast de snelheid zal overschrijden?
Optimisme
Wij vinden deze cijfers toch wel érg optimistisch ingeschat door Stad Zoutleeuw. En daarom vragen wij de reële cijfers op. Wij zijn benieuwd of er al eens een telling gebeurde op de plaats van de trajectcontroles en of de hoeveelheid doorgaand verkeer inderdaad zodanig groot is dat er 1500 boetes per dag worden uitgeschreven voor het overschrijden van de snelheid tot 10 km/u. Of is het bedrag groter per boete?
Wees gewaarschuwd, bewuste burger, de stad vertrouwt op jouw talloze kleine overtredingen om haar begroting te financieren en haar tekorten aan te vullen.
Deze voorspellingen zijn gebaseerd op gegevens van het bedrijf TAAS, de politie en andere gemeenten. Maar onze meerderheidspartij benadrukt desalniettemin dat de trajectcontroles niet bedoeld zijn om de stadskas te spekken! Veiligheid primeert voor hen!
Snelle BMW
Laten we dan ook eindigen met een positieve noot: die ene bestuurder met zijn snelle BMW die altijd met hoge snelheid langs de huisjes op de Ossenweg raasde, lijkt nu gewend te zijn geraakt aan de geldende snelheidslimieten, lang voordat de trajectcontroles effectief werken. Hij matigt zijn snelheid en de buurt is een pak veiliger geworden. Een kwestie van gezond verstand!
Annemie Humblet
21/12/2023
Geef een reactie