Budingen – De bewonersvergadering op 10/2/25 over de geplande riolerings- en wegenwerken in Budingen (Roelstraat, Saneveldstraat, Leenhaag, Schoolstraat, Groenstraat en Sportpleinstraat) lokte een grote opkomst in de Bungeneer. Ruim 100 inwoners lieten zich informeren over het gescheiden rioleringsproject van Aquafin, waarbij afvalwater en regenwater apart worden afgevoerd. Verder zullen wegenwerken plaatsvinden in betrokken straten en zullen werken aan de nutsvoorzieningen worden uitgevoerd. In dit artikel zal ik het vooral hebben over de afkoppelingswerken van Aquafin.
Subsidie en digitale drempels
Aquafin staat financieel in voor de werken op openbaar domein, op privé-domein moet de eigenaar van de woning betalen. Er is een subsidie van 500 euro voor huiseigenaren met een woning van vóór 2005. De verplichte keuring, die zelf betaald moet worden, en de online subsidie-aanvraag via Fluvius met Itsme kunnen een probleem zijn voor minder digitaal vaardige inwoners, alternatief is een bezoek aan het Fluvius-kantoor in Leuven, wat als extra drempel wordt ervaren.
Hinder, overstromingen en droogzuiging
Bewoners vrezen langdurige hinder en mogelijke schade aan hun woningen door de werken. Eerdere projecten in de buurt roepen negatieve herinneringen op.
Daarnaast blijven de aanhoudende overstromingen in Budingen een punt van zorg. Veel grachten blijven open en precies die grachten zijn oorzaak van de problemen, aldus een bezorgde bewoner.
Na een vraag van Lowie Pierards van N-VA kwam aan het licht dat de impact van de werken op de water opvangcapaciteit nog niet is berekend, wat op algemeen onbegrip werd onthaald. Aquafin gaf toe dat de werken slechts een minimale impact op mogelijke overstromingen in de regio zouden hebben.
Ook de droogzuiging (bemaling), noodzakelijk tijdens plaatsing van de nieuwe buizen, roept vragen op. In andere steden leidde dit tot schade aan woningen, zoals scheuren in muren. Een topic dat zeker aan de orde is in een gebied waar de grondwatertafel momenteel op zijn hoogste punt staat.
Een bewoner raadt aan om een fatsoenlijke plaatsbeschrijving te laten doen en vindt dat daar een belangrijke taak voor de stad ligt.
Op dergelijke opmerkingen antwoordt men: “We nemen uw bezorgdheid mee, dat zijn aandachtspunten”
Wie aansprakelijk is bij eventuele schade blijft onduidelijk, maar eigen verzekering komt alvast niet tussen bij schade veroorzaakt door derden.
Korte reactietijd en rol van de stad
Een ander opmerkelijk punt is de beperkte tijd die bewoners krijgen om bezwaren in te dienen: tot 16/2/25, slechts zes dagen na de bewonersvergadering. Aquafin verklaart dit door tijdsdruk opgelegd door Europese wetgeving. Toch zijn er al meerdere overlegmomenten met de gemeente gebeurd, waarbij de kans om tijdig de mensen te informeren gemist werd.
Bovendien neemt de stad Zoutleeuw geen financiële verantwoordelijkheid in het project, wat twijfels oproept bij de inwoners over haar invloed en betrokkenheid.
De stad gaf wel aan dat ze werfvergaderingen ging opvolgen en het verloop van de werken ging controleren om de hinder zoveel mogelijk te beperken. Het project zou effectief starten voorjaar 2026 en in fases verlopen.
Annemie Humblet: “We noteren de bezorgdheden van de inwoners en de antwoorden van Aquafin, Fluvius en Stad Zoutleeuw. We vragen dat alle partijen verantwoordelijkheid nemen en dat de werken op een doordachte manier en met duidelijke communicatie verlopen”
De komende periode belooft nog uitdagend te worden aangezien er de komende tijd meerdere Aquafin projecten gebeuren op het grondgebied van Zoutleeuw met vragen en bezorgdheden bij de inwoners, niet in het minst over de moeizame communicatie tot nu toe.
Annemie Humblet, fractieleider N-VA Zoutleeuw
Geef een reactie